Kezdőlap Magyarország Környezetszennyező gyárból a magyar versenyképesség talapzata lett az Apollo Tyres

Környezetszennyező gyárból a magyar versenyképesség talapzata lett az Apollo Tyres

1032
0

Magyarország célja, hogy továbbra is Közép-Európa termelési motorja legyen, az Apollo Tyres pedig az egyik henger ebben a motorban – mondta Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a indiai cég gyöngyöshalászi abroncsgyárának ünnepélyes átadásán. 2008-ban még úgy vélte a Fidesz, hogy a”Gyöngyös és Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást”.

A kormányfő a világ egyik legmodernebb, legmagasabb színvonalú beruházásának nevezte a gyöngyöshalászit, amelynek „szellemi tartalmára és minőségére is büszkék lehetünk”.

Úgy fogalmazott: a magyarok nem lottón nyerték annak lehetőségét, hogy az Apollo Tyres Magyarországon valósította meg első, Indián kívüli zöldmezős beruházását, egy ilyen döntésben ugyanis kifejeződik a magyarok jövője iránti bizalom. Azt is hangoztatta, hogy az Apollo Tyres nem egyszerűen tőkét hozott Magyarországra, hanem egy családi vállalat tőkéjét, amivel

„a család kultúráját is elhozta hozzánk”.

Ez a vállalat egymagában is fontos talapzata Magyarország egyedülálló versenyképességének – méltatta a céget.

Nos, itt nem lehet pontosan tudni, mire is gondol a kormányfő, hiszen tavaly szeptemberben derült ki, hogy a valaha mért legrosszabb eredményt érte el Magyarország a Világgazdasági Fórum versenyképességi listáján. A 69. hely persze egyedülálló, hiszen ennyire gyengén még sosem szerepeltünk, de talán nem tévedünk, ha azt vélelmezzük, hogy a miniszterelnök nem pont erre büszke. (Az ország versenyképességét rontó tényezők közül a jelentés egyebek mellett az intézményrendszer problémáit, a korrupciót, az átláthatatlanságot, a magas adóterheket emeli ki, illetve kitér a felsőoktatás és a szakképzés színvonalára, valamint arra, hogy a vállalatoknak csak elenyésző része képes és hajlandó a tőkepiacról forrást bevonni.)

Orbán Viktor szerint a magyar gazdaságnak akkor van esélye a sikerre, ha az indiai abroncsgyártóhoz hasonló partnerekkel sikerül szoros együttműködést kialakítania a következő években.
„Mi mindig is azt akartuk, hogy Magyarországra olyan vállalatok jöjjenek, amelyek bennünk nem egyszerűen egy piacot látnak, nemcsak egy összeszerelő-üzemet akarnak létrehozni, hanem valódi termelő beruházást hoznak ide, amely emeli a magyar gazdaság szaktudását is” – mondta a miniszterelnök.

Orbán Viktor kijelentését „árnyalja”, hogy 2008-ban a helyi Fidesz a gyár állítólagos környezetszennyező voltára tekintettel népszavazást kezdeményezett, mert „Gyöngyös és Mátra környezete annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást” – nyilatkozta akkor Tatár László, a gyöngyösi önkormányzat fideszes frakcióvezetője. Annak idején nem ez volt a Fidesz egyetlen gondja a beruházással, akkor még azért aggódtak, hogy „a cég nem adott tájékoztatást arról, hány szakképzett, hány szakképzetlen, hány diplomás dolgozóra lenne szüksége. Emellett – az ellenzéki párt közlése szerint – a kezdetben 900 főt foglalkoztató gyár 200 mérnököt eleve Indiából hozott volna.” Az Apollo Tyres már akkor is azt mondta, hogy „az új gyáron belül hozzák létre európai fejlesztő- és kutatóközpontjukat is, amelyben kezdetben hatvan magasan kvalifikált dolgozót fognak alkalmazni.”

A környezetvédelmi kifogásokról éppen lapunk tudta meg 2008-ban, hogy „a gyöngyösi helyszínen nem merült volna fel kizáró ok az üzem létesítésével kapcsolatban.”

A környezetvédelmi tanulmány készítői akkor azt is hozzátették, hogy egy korszerű gyárról van szó, amelynek tervezése a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével történik. Igaz, egyúttal azt is megjegyzik, hogy a levegővédelem vonatkozásában „jelentős környezeti hatások merülhetnek fel.”

Kékesi Katalin, az azóta megszűnt ITDH Hungary (a HIPA elődje) sajtófőnöke akkor elmondta, hogy az Apollo garantálja a környezetvédelmi előírások betartását, és hozzátette azt is, hogy „ezek meghiúsulásakor a magyar állam komoly szankciókkal élhet”.

A miniszterelnök a mai átadón közölte: a gyöngyöshalászi beruházás 475 millió euró, mintegy 147 milliárd forint értékű. A magyar kormány a beruházáshoz 16 milliárd forinttal járult hozzá, mert úgy látta, hogy

„a magyar adófizetők pénze itt majd jól fog kamatozni”.

„Nekünk fontos, hogy önök ne csak a saját gyáruk sikerében, hanem a magyar nemzetgazdaság és Magyarország sikerében is érdekeltek legyenek” – mondta.
A kormányfő arról is beszélt, hogy időarányosan jól áll a tíz év alatti egymillió új munkahelyre vonatkozó kormányzati terv, de a cél eléréséért ezután is munkát kell adni az embereknek segély helyett, és közben folyamatosan csökkenteni kell a munkát terhelő adókat.
Kiemelte továbbá, hogy a magyar gazdaságot a duális szakképzés alapjaira kell átállítani.
Kiállt a keleti nyitás politikája mellett is, mint fogalmazott, most „megérezhettük a világtörténelmi változásoknak azt a szelét”, hogy „ami tőlünk keletre van, az egyre inkább uralja az egész világgazdaságot”, India az egyik legjobb példa erre.
A miniszterelnök beszédében utalt az Egyesült Államok péntek hajnali szíriai rakétatámadására is, amellyel kapcsolatban hangsúlyozta: az éjszakai világpolitikai fejlemények aláhúzzák annak jelentőségét, hogy a biztonság és a rendezettség milyen fontos. Magyarországnak – legyen szó háború, fegyverkezés, béke vagy migráció kérdéséről – mindig az a legfontosabb, hogy az itt élő emberek és az itt működő beruházások biztonságban legyenek, és „ebben nem ismerünk kompromisszumot” – jelentette ki Orbán Viktor.
A gyöngyöshalászi az Apollo Tyres második gyára Európában. A 72 hektáron elterülő gyár építése két éve, 2015 áprilisában indult, a vállalat 475 millió eurót fektetett a projektbe. Az első építési fázis befejeztével a gyár évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncsot fog előállítani – írta az eseményen kiosztott tájékoztatójában a vállalat.
Forrás: www.mfor.hu

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét