Lesújtó adatokat közölt az Oktatási Hivatal az általános iskolás diákok angoltudásáról. Kiderült ugyanis, hogy országos szinten a nyolcadikosok körülbelül ötven százaléka éri el a kerettanterv által megkövetelt szintet. A felmérés hatására a kormány úgy döntött, vizsgálatot indít a nyelvoktatás hiányosságainak feltárása érdekében.
A június 13-án megjelent kormányhatározat szerint 2018. február 28-ig kell felmérni az idegennyelv-oktatás országos helyzetét, ezt követően pedig 2018. június 30-ig az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Nemzetgazdasági Minisztériumnak egy fejlesztési stratégiát kell kidolgoznia az iskolai nyelvoktatásra vonatkozóan, a 2018–2027. közötti időszakra. Az elrendelt vizsgálat csaknem tizenhétezer diákot érint.
Vadon Mónika egri angoltanár szerint a hazai intézményi idegennyelv-képzés már régóta több sebből vérzik, ő ezért is döntött úgy évekkel ezelőtt, hogy néhány évi általános iskolában való tanítás után magántanárként szeretne inkább tevékenykedni.
– Azt tapasztaltam, hogy intézményi keretek között a feszített tanterv miatt egyszerűen nincs idő a gyermekek megfelelő oktatására, tudásuk elmélyítésére – közölte Vadon Mónika. – A nyelvtudás napjainkban már egyre elengedhetetlenebb, és be kell látni, hogy bizony idő kell a nyelvtanulásra. Azt látom, a tanárok sokszor elsiklanak afelett, hogy gyermekekkel dolgoznak, akiket nem lehet úgy terhelni, mint a felnőtteket. Sok általános iskolában az angol tanítását unalmas és nehéz elmélettel kezdik, pedig először meg kell szerettetni a gyerekkel a nyelvet, motiválni kell. Ezt pedig csak úgy lehet, ha az első év játékos feladatokkal, a nyelv hangzásának megszokásával telik. Ha a diák már maga kezd érdeklődni, akkor kezdődhet a tényleges tanulás.
A tanárnő kifejtette: a feszített tempó mellett a differenciálásra sincs idő, pedig figyelembe kellene venni az egyéni igényeket is.
– Vallom, hogy a maximum tizenöttagú csoportos oktatás lenne a legmegfelelőbb, mert akkor minden gyermekre jutna kellő idő – részletezte a szakember. – Nagyon fontos lenne beszéltetni is a tanított nyelven a diákokat, mert a rengeteg elmélet mellett erre sokszor nem jut idő, ez pedig komoly bizonytalanságot okoz. Nem véletlen, hogy sokan félnek angolul megszólalni. Azt sem tartom helyénvalónak, hogy a tanulók rengeteg házi feladatot is kapnak azért, hogy az elméletet otthon gyakorolják. Ezt az órán kéne megtenni, mert akkor van idő a hibák, bizonytalanságok megbeszélésére, otthon viszont sok esetben nincs, aki segíteni tudna.
Vadon Mónika külön hangsúlyozta: szemlélet- és módszerváltásra lenne szükség, nemcsak a tanárok, hanem a döntéshozók részéről is, valamint annak a felismerésére, hogy a hiányosságok hangsúlyozása helyett a tanulók tudására kellene koncentrálni. Leginkább segíteni, biztatni őket, mert csak így szerethetik meg a nyelvet.
Forrás: www.heol.hu