Újabb tüntetésekre készülnek a nyár elején demonstráló gazdák. A kiskereskedelmi láncok közül leginkább a Lidlre haragszanak – értesült a Népszabadság.
Országos hálózatot szerveznek a tavasz óta az alacsony felvásárlási árak miatt tüntető tejtermelők, október közepétől pedig újabb, minden eddiginél nagyobb demonstrációkat kezdeményezhetnek áruházláncokkal szemben – tudta meg a lap László Róberttől, a korábbi demonstrációk egyik szervezőjétől, a tejtermelők demonstrációs bizottságának tagjától.
A testület úgy látja: hiába emelkedtek számottevően a nyers tej felvásárlási árai a külpiacokon, idehaza nyoma sincs előrelépésnek, az árak „beragadtak” kilogrammonként a 66-70 forintos szinten. Ez továbbra is súlyos veszteséget jelent a termelőknek, mivel a tej önköltségi ára 110 forint körüli, így a termelőknek – támogatással együtt is – komoly ráfizetés hazai felvásárlóknak eladni a terméket.
László Róbert elmondta azt is: úgy gondolják, hogy elsősorban az élelmiszerlánc végén lévő kiskereskedők, kereskedelmi láncok nyomják le a felvásárlási árakat, mivel szimplán nem hajlandók egy adott ár fölött átvenni a terméket a feldolgozótól. Amennyiben a feldolgozó megpróbálja emelni az átadási árait, úgy a kiskereskedő abban a pillanatban importárut hoz be helyette. Így viszont László Róbert szerint előbb-utóbb a hazai termelők rákényszerülnek arra, hogy külföldre adják el a tejüket, elsősorban Olaszországba és Kínába.
Hamarosan újrakezdik
Miután a kormányzat lényegében alig-alig reagált a tejesek nyár eleji petícióira, illetve tüntetéseire, ezért a termelők most újra szervezkedni kezdenek: október első felében immáron az egész országból akcióra fogják hívni a hazai tejtermelőket. Ezt követően, október második felében újabb demonstrációkra számíthatnak azok a kiskereskedő piaci szereplők, akik rendre letörik a piaci árat.
László Róbert közölte azt is: a múlt héten lefolytatott árvizsgálataik szerint a termelői nyerstej-árak emelkedésének a legnagyobb gátja jelenleg a kereskedelmi láncok közül a Lidl. Válaszul a Lidl csak annyit mondott, hogy minden tejtermék-egyeztetésen részt vesz, és igen nagy hangsúlyt fektet a termékskálájában a magyar tejtermékekre, így tavalyhoz képest 6 millió literrel több magyar tejet és 400 tonnával több magyar sajtot vett át a magyar termelőktől.
Forrás: napi.hu