Kezdőlap Gazdaság Sarokba szoríthatja a kormány a Heinekent

Sarokba szoríthatja a kormány a Heinekent

125
0
A bottle of Heineken beer, in the city of Vitoria do Espirito Santo, southeast Brazil, on January 24, 2017. Heineken recently announced that it is in talks with Kirin to acquire the brewery business of the Japanese brewery in Brazil, a move that would challenge Anheuser-Busch InBev dominance in its largest market. (Photo by Diego Herculano/NurPhoto)

Az önkényuralmi jelképek kereskedelmi hasznosításának tilalma után sem adná fel a magyar piacot a Heineken, a holland anyacég várhatóan tárgyalni fog a kormánnyal.

Miután Lázár János , a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a hét elején előterjesztette az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú hasznosításának tilalmáról szóló törvényjavaslatot, a söripar és a közvélemény a Heineken és az Igazi Csíki Sör erdélyi vitájának újabb fejezeteként értelmezte a lépést. A beadvány azt vetíti előre, hogy tilos lesz Magyarországon horogkeresztet, SS-jelvényt, nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vörös csillagot vagy ezeket ábrázoló jelképet haszonszerzés céljából felhasználni, megjeleníteni, az azzal ellátott árut vagy szolgáltatást értékesíteni.

A hazai áruházak polcain nemcsak a Heineken sör, hanem például a San Pellegrino olasz ásványvíz címkéjén is találkozhatunk vörös csillaggal, a törvény „címzettje” azonban a kereskedők szerint a holland söripari konszern. A fejleményeket nem kommentálta lapunknak a magyar leányvállalat, a Heineken Hungária, mint ahogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége sem foglalt állást. Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője elismerte: a Heineken valóban érintett, de a sört senki nem akarja betiltani, a címkén lévő vörös csillagról van szó.

Egyedi határozatával a kormány felmentést adhat a tilalom alól, ha a kérelmező bizonyítja, hogy az önkényuralmi jelkép használata a társadalom érzékenységét nem sérti, a használatától való tartózkodás pedig súlyos és aránytalan érdeksérelmet jelent számára – mondta Dávid Ferenc , a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára.

Felidézte, hogy a Heineken szimbólumában a csillag négy sarka a víz, a föld, a levegő és a tűz, az ötödik pedig a mágikus erő, ami a főzet egyediségére utal. Mivel a Heineken egy 1864-ben alapított családi vállalkozás, világosan elkülöníthető az 1917-es bolsevik forradalomtól és a kommunista eszmétől.

A VOSZ főtitkára szerint a holland anyacég nem fog lemondani a magyar piacról, tárgyalásokat kezdhet a kormánnyal, szükség esetén uniós jogorvoslatot kérhet, hiszen a tilalom azt jelentené, a Heineken Hungária soproni és martfűi gyárában előállított sörök csomagolására ugyanúgy nem kerülhet rá az ismert embléma, mint az importtermékekre. Ha a vörös csillag látványára valóban érzékeny lenne a társadalom, akkor Dávid Ferenc szerint a Bajnokok Ligáját vagy a Forma–1-et sem lehetne itthon közvetíteni, hiszen a sörgyár szponzorálja ezeket az eseményeket, ezért rendszeresen feltűnik a logója.

A Heineken Hungária 2015-ben 51,6 milliárd forintos árbevételre tett szert és 511 főt foglalkoztatott, a holland anyacég a világ 192 országában van jelen. A Heineken és az Igazi Csíki Sör erdélyi harcában január vége mérföldkő volt: a szucsávai (suceavai) táblabíróság betiltotta az Igazi Csíki Sört, holott egy évvel korábban még elutasította a Ciuc sört megvásárló Heineken keresetét, amelyet a két sör nevének hasonlósága miatt adott be.

A székelyföldi gyártó erre reagálva ideiglenesen Igazi Tiltott Sörre keresztelte át a terméket. Lázár János a Heineken bojkottjára szólított fel, egyúttal jelezte, március második felében meglátogatja a csíki sörgyárat, amelynek segíteni szeretne. De a Heineken is továbbment: a napokban bíróságon támadta meg az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának másodfokú, jogerős döntését is, amely szerint – a romániai döntéssel szemben – bejegyezhető az Igazi Csíki Sör védjegy.

Forrás: www.vg.hu

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét