Kezdőlap A nap képe A vasút és Gyöngyös

A vasút és Gyöngyös

1349
0
Szerencsére ma már nem ilyen vonatokra kell átszállni, de Vámosgyörk állomás pontosan így néz ki.

Egy érdekes, a vasút Gyöngyös életében betöltött szerepével (és kiaknázatlan lehetőségeivel) foglalkozó publikáció jutott el szerkesztőségünkbe, melyet változtatás nélkül közlünk. A szerző Takács Bence közlekedésbarát, fizika-technika-informatika szakos tanár, a portoftrans.net alapítója és a falujaromotorvonat.blog.hu szerzője, akinek ezúton is köszönjük elgondolkodtató írását.

Vasútbarát vagyok, budapesti, és eddig valahányszor Gyöngyösön jártam, mindig vonattal utaztam. Sokan nem így döntenek, ez a két város között közlekedő autóbuszjáratok számán is könnyedén lemérhető. 2016-ban naponta mindössze átlagosan 170 fő utazott a Vámosgyörk és Gyöngyös között közlekedő vonatokon.

Egri IR a Rákos-Hatvan vasútvonalon, ahol a pálya nemrég teljesen megújult

Köszönhetően a Budapest és Hatvan közötti vasútvonal felújításának, viszonylag stabillá vált a vonalon a közlekedés. Az Egerbe ütemesen közlekedő Agria interrégió vonatok pedig sokkal jobb átszállást biztosítanak Gyöngyös felé is. A Keleti pályaudvarra 1 óra 28 perc alatt lehet eljutni vonattal, ami papíron 18 perccel több, mint a Stadionokig közlekedő busz, de valójában teljesen versenyképes. A Keleti közelebb van a városközponthoz, jobbak a közlekedési kapcsolatai, mint a Stadionoknak, sok kilométeres dugók miatt a buszok menetideje sokszor egyáltalán nem 1:10.

Közös peronos átszállás Liestalban a Bázel-Olten fővonalon közlekedő emeletes InterCity és a Waldenburgerbahn kisvasút között (Basel-Landschaft kanton, Svájc)

A 151 éves vonal

A vasútvonalban bőven van még perspektíva, pedig viszonylag különleges, mivel az itthon ritka, villamosított mellékvonalak közé tartozik. Több ilyen vonalon a felsővezeték ellenére is Bzmot motorkocsik közlekednek, vagy Kiskunfélegyháza és Kiskunhalas között korszerűbb Metrovagonmas ikermotorvonatok (hivatalosan az a vonal fővonal, de ezekben az elnevezésekben vannak nagyobb furcsaságok is). Magát a vonalat 1870. március 15-én adta át a MÁV, egyidőben a Hatvan-Miskolc vonallal (Miskolc Nyíregyháza felől 1859. óta elérhető volt a Tiszavidéki Vasútnak köszönhetően).

Két fővonalat összekötő vasútvonal a Sissach-Olten Svájcban. A vonalon 80-100 km/h a pályasebesség, ahogy a domborzat engedi, és az utasigényeknek megfelelő, új motorvonatok közlekednek rajta

Bármennyire is gyors és megbízható kapcsolatot jelent most már a vasút a Főváros felé (és kis várakozási idővel egyébként Eger felé is), fejleszteni való bőven van még. És erre szükség is lenne, mivel a megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztériumban gyakran fölmerül a személyforgalom szüneteltetése. 2020 nyarán a járványügyi menetrendnek nevezett ritkításkor mindössze egy pár vonat közlekedett naponta, de az esti közlekedés még most sem állt helyre.

Gyöngyösről – Budapestre közvetlen vasúti járattal

Vámosgyörk vasútállomásán, minél előbb szintbeli belépést és mindkét irányban közösperonos átszállást biztosító, az eső és nap ellen is védő tetővel ellátott peronra lenne szükség. A mindkét irányú közösperonos átszálláshoz igaz ugyan, hogy a gyöngyösi vonatnak kereszteznie kell az egri vonat vágányútját, mégis fontos lenne megvalósítani, mert sokkal vonzóbbá tenné az átszállásos kapcsolatot. Vágányúttárolós biztosító berendezéssel ez a menetrend átalakítása nélkül is megvalósítható.

Aigle-ben három kisvasútról is közös fejperonnal lehet átszállni a Genf és Brig között közlekedő InterCity-re. A kisvasúti motorvonat a Stadler, a vezérlőkocsi az akkor még Bombardier-tulajdonú Dunakeszi Járműjavító gyártmánya.

Az Agria vonatok modern, tágas, alacsonypadlós motorvonatok, de Vámosgyörk és Gyöngyös között még klíma nélküli, bár felújított ingavonattal lehet utazni. A legtöbb járműgyár kínál megfelelő méretű motorvonatot, ami nem csak itt, de több más szárnyvonalon is bevethető lenne, és segítene a V43-as, ősrégi villanymozdonyok selejtezésében. Ide tökéletes lehet például az Ivolga elővárosi motorvonat is. Ezen is van helye a kerékpároknak, ahogyan ultraibolya-megoldással operáló légfertőtlenítő berendezésnek is, ami igen aktuális napjainkban.

A közös peronos átszállás biztosításának feltételei Hatvanban is adottak, ilyen kialakításra lenne szükség Vámosgyörkön is

Ha Vámosgyörk és Gyöngyös között a buszokon is elfogadnák a vasúti bérleteket, egy egészen hatékony közlekedési rendszer jöhetne létre. A leggyorsabban megvalósítható fejlesztés azonban az lenne, ha a menetrendek.hu és az útvonaltervező programok fölkínálnák a vasúti összeköttetést is Gyöngyösről Eger vagy Budapest felé. Biztos vagyok benne, hogy rajtam kívül is jópáran lennének, akik adnának a vasútnak egy esélyt.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét