Egyetlen hónap alatt 35 forinttal drágult a benzin literje és 50 forinttal a gázolajé.
Szerdától 8 forinttal 501 forintra drágul a gázolaj ára, átlépve az 500 forintos lélektani határt. Ezzel párhuzamosan a 95-ös benzin átlagára is emelkedik 6 forinttal literenként 488 forintra. Érdemes tehát még ma megtankolni az autót.
A gázolajért az osztrákoknál, a szlovákoknál és a románoknál is többet fizetünk majd. Nálunk a legrosszabb a helyzet, az 500 forintos átlagárat egyedül a szerbek érték el, az összes többi országban ez alatt van az ár. Ennek egyik oka Európa legmagasabb áfája.
Az üzemanyag árának majdnem a fele az államkasszában landol. A jövedéki adó az unióban fix, a 488 forintos benzin esetében a terhelések a következőképpen alakulnak:
– jövedéki adó: 125 Ft/l
– ÁFA: 104 Ft/l
Az RTL Híradó megkérdezte, hogy egyáltalán van-e lehetőség arra, hogy a kormány enyhítsen az autósok terhein, erre a Pénzügyminisztérium uniós szabályokra hivatkozva így reagált:
„Az üzemanyagok esetében nem alkalmazható az általánosnál kisebb mértékű áfa kulcs se”.
A benzin és a gázolaj még tovább emelkedhet.
Mit mondott a Fidesz ellenzékben, majd kormányra kerülve?
2009. decemberében, 289 forintos benzinárnál, Szíjjártó Péter így nyilatkozott: „az év eleji benzináremelés megelőzhető lett volna, ha a kormány időben kezdeményezi Brüsszelben a felmentést az uniós jövedéki szabályok alól.” Kormányra kerülve az Orbán-kormány sem kezdeményezte az uniós jövedéki szabályok alóli felmentést.
2010. januárjában, 308 forintos benzinárnál Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő a következőket mondta: „a kormánynak lett volna alkalma az uniótól mentességet kérni a jövedéki adó emelésekor, ám mégsem tették. Ez a nemtörődömség is bizonyítja a kabinet alkalmatlanságát.” Az NFM akkori államtitkára nem bírálta az Orbán-kormány későbbi hasonló „nemtörődömségét”.
2011. júliusában, 370 forintos benzinárnál, Szíjjártó Péter már egészen máshogy fogalmazott: „ha van ember, akinek vajmi kevés köze van a benzin és a gázolaj árának alakulásához, akkor az a nemzetgazdasági miniszter, ugyanis azokat egyértelműen világgazdasági tényezők befolyásolják.” Kormányon persze már a Fidesz is tehetetlen volt.
2016. májusában, 332 forintos benzinárnál Varga Mihály a következőket mondta: „a benyújtott adócsomag csökkenti a közterheket. Az üzemanyagok jövedéki adóját a kőolaj világpiaci árához kötnék; az ebből származó bevételt az utak – elsősorban az alsórendű utak – felújítására költenék.” Varga Mihály példája az ellenzékből általa még bírált, adócsökkentésként megfogalmazott adóemelésre.
A fenti idézetek időrendi sorrendben fellelhetők a 2016 októberében megszűnt Népszabadság archívumában. A jelenleg kormányon lévő Fidesz politikusainak és Orbán Viktornak korábbi nyilatkozataiból kiderül, hogy a Fidesz 2002 és 2010 között több százszor követelt azonnali üzemanyagadó- és áfacsökkentést. Íme.
2002. február (200 forint)
„A Fidesz adópolitikájának fontos eredménye, hogy az üzemanyagok jövedéki adótartalma két és fél évig nem nőtt.”
(Tállai András, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára)
(Az első Orbán-kormány mintegy 20 százalékkal emelte az üzemanyag jövedéki adóját.)
2002. július (216 forint)
„A magyar benzin- és gázolajár ma Közép-Európában a legmagasabb. A parlamenti többség jelentősen emeli a jövedéki adót. A Fidesz-indítvány elfogadásával ez elkerülhető lett volna.”
(Varga Mihály Fidesz-alelnök)
(A Fidesz kormányra kerülve csak emelte az adókat.)
2003. november (220 forint)
„Nőnek a jövedéki adók. Ahhoz, hogy szemléletében más költségvetés szülessen, új kormányra lenne szükség.”
(Áder János Fidesz-frakcióvezető)
(A jelenlegi köztársasági elnök nem tette szóvá a későbbi „új kormány” adóemeléseit.)
2004. május (236 forint)
„Szorgalmazzuk a benzin jövedéki adójának 20 százalékos mérséklését. Ezrek tankolnak a környező országokban. A polgári kormány még abban állapodott meg a fuvarozókkal, hogy 25 dolláros átlagolajár alatt nem növeli a jövedéki adót.”
(Soltész Miklós Fidesz–KDNP-képviselő)
2004. május (236 forint)
„Az állam nyerészkedik a magasabb üzemanyagárakon. A Fidesz szerint vagy a jövedéki adót kell drasztikusan, 20 százalékkal csökkenteni, vagy a benzin áfáját.”
(Orbán Viktor Fidesz-elnök)
(Az Orbán-kormány az adóemelésekkel ma a korábbiaknál jóval több bevételre tesz szert.)
2004. május (236 forint)
„Az olajárak emelkedése miatt az üzemanyagok jövedéki adójának 20-25 százalékos mérséklését javasoljuk. A kormány döntéseihez nem kapott felhatalmazást a választóktól.”
(Orbán Viktor)
(Ha ez akkor igaz volt, akkor ma is az.)
2004. május (236 forint)
„Ha a 100 forint körüli termelői árra terhelnék a jövedéki adót, elkerülhető lenne az adó adóztatása. A lépéssel a költségvetés is évi 100-120 milliárdos többletbevételhez juthat.”
(Matolcsy György, a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány elnöke)
(Matolcsy György illetékes miniszterként már nem bocsátkozott ilyen kalandokba.)
2005. április (254 forint)
„Erre van egy receptünk, amit 2000-ben kipróbáltunk. Ha 250 forint fölé megy a benzinár, emelkedését a jövedéki adó csökkentésével megakadályozzuk. Ezt most is hatályba lehet léptetni.”
(Áder János)
(A jelenlegi köztársasági elnök nem kérte számon a következő Orbán-kormányon a „receptet”.)
2005. április (254 forint)
„Az államháztartás hiánya miatt kérjük a leendő pénzügyminisztert, bátran nyúljon a benzin jövedéki adójához, ne a rövid távú fiskális félelem befolyásolja, hanem a közép- és hosszú távú szempontok.”
(Varga Mihály)
(Varga Mihály miniszterként nem csökkentette, hanem emelte a benzin jövedéki adóját.)
2005. szeptember (281 forint)
„A benzinadó tízforintos csökkentése se nem bátor, se nem igazságos. Jobban örülnénk, ha a kabinet visszaadná az ebből származó 20-25 forintos pluszbevételt. A Fidesz minden érdemi csökkentésben partner, ami magában foglalja az áfa és a jövedéki adó csökkentését.”
(Rogán Antal Fidesz-képviselő)
(Ellenzékben.)
2008. június (322 forint)
„Semmi se kényszeríti a kormányt, hogy az elvárt uniós szint felett tartsa a benzin jövedéki adóját. A szocialisták által hivatkozott irányelv csak a gázolajadót rögzíti. Magyarországon nagyobb a benzinfogyasztás, így az autósok, a fuvarozók nagyobb rétegét lehet kedvezőbb helyzetbe hozni a jövedéki adó csökkentésével.”
(Varga Mihály)
(Ma (2016-ban!) már több gázolaj fogy, így a Fidesz főleg a magándízel-használókat sarcolja, igaz, most a benzineseket is sújtja.)
2008. július (326 forint)
„Az üzemanyag 20 százalékos áfájának 5 százalékra csökkentése 15 forinttal csökkentené az üzemanyagárat. Az áfacsökkentés mérsékli az inflációt, tehát jó a nemzetgazdaságnak.”
(Varga Mihály)
(Az Orbán-kormány nem csökkentette a jövedéki adót, nem sorolta kedvezményes áfakörbe az üzemanyagot, az infláció pedig a rekordáfa ellenére is csökkent.)
2008. július (326 forint)
„A kormány csak a fuvarozókkal kötött egyezményt. Mivel a családok, nyugdíjasok esetében nem történt előrelépés, a Fidesz elsősorban a benzin jövedéki adójának csökkentését javasolja.”
(Szijjártó Péter Fidesz-frakciószóvivő)
(Az Orbán-kormány is csak a fuvarozókkal állapodott meg, a „családok, nyugdíjasok” benzinadóját pedig emeli.)
2009. március (255 forint)
„A Fidesz kezdeményezi a benzin literenkénti 103,5 forintos jövedéki adójának 87 forintra csökkentését, valamint a gázolaj jövedéki adójának szinten tartását.”
(Szijjártó Péter)
(Az Orbán-kormány nem csökkentette a benzin jövedéki adóját.)
2009. április (262 forint)
„Az áfa és jövedéki adó emelése tovább csökkenti a fogyasztást, ami munkahelyek megszűnését vonja maga után.”
(Varga Mihály)
2009. május (262 forint)
„A szocialisták hazudnak, az általuk hangoztatott adócsökkentésből megint csak adóemelés lesz. A kormány emelni akarja a jövedéki termékek adóját. Az áfaemeléssel minden drágább lesz, és pont a legkiszolgáltatottabbak járnak a legrosszabbul.”
(Cser-Palkovics András Fidesz-képviselő)
(Székesfehérvár jelenlegi polgármestere nem bírálta az Orbán-kormány hasonló döntéseit.)
2009. december (289 forint)
„Az év eleji benzináremelés megelőzhető lett volna, ha a kormány időben kezdeményezi Brüsszelben a felmentést az uniós jövedéki szabályok alól.”
(Szijjártó Péter)
(Az Orbán-kormány sem kezdeményezte az uniós jövedéki szabályok alóli felmentést.)
2010. január (308 forint)
„A kormánynak lett volna alkalma az uniótól mentességet kérni a jövedéki adó emelésekor, ám mégsem tették. Ez a nemtörődömség is bizonyítja a kabinet alkalmatlanságát.”
(Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő)
(Az NFM jelenlegi (2016!) államtitkára nem bírálta az Orbán-kormány hasonló „nemtörődömségét”.)
2010. május (333 forint)
„Azt mindenkinek be kell látni, hogy jó lenne, ha az áfa, a jövedéki adó és minden más csökkenne, de ma elsősorban arra kell koncentrálnunk, azokra az adótételekre, amelyek a foglalkoztatást akadályozzák.”
(Varga Mihály)
(… mondta mindezt már választási győzelmük után.)
2010. november (334 forint)
„Az MNB ama megállapítása, miszerint a jövedékiadó-emelés inflációnövelő hatású, a kákán való csomókeresés.”
(Szijjártó Péter miniszterelnöki szóvivő)
(Akkor még a Gyurcsány Ferenc kinevezte Simor András vezette a jegybankot.)
2011. január (361 forint)
„A Gyurcsány–Bajnai-korszak benzin- és gázolajadó-emelései mind a mai napig jelentkeznek az áremelkedésben. A szocialisták kormányon az ellenzéki javaslatokat állandóan demagógiával vádolták, mondván, a kormánynak nincsen, nem lehet tennivalója az üzemanyagárak alakulása során. Jelenleg a folyamatok figyelemmel kísérése és tanulmányozása zajlik.”
(Szijjártó Péter)
(A Gyurcsány-kormány csökkentette az üzemanyagáfát, az Orbán-kormány nem.)
2011. július (370 forint)
„Ha van ember, akinek vajmi kevés köze van a benzin és a gázolaj árának alakulásához, akkor az a nemzetgazdasági miniszter, ugyanis azokat egyértelműen világgazdasági tényezők befolyásolják.”
(Szijjártó Péter)
(Kormányon persze már a Fidesz is tehetetlen.)
2011. szeptember (382 forint)
„A költségvetés stabilizálása érdekében 2011. november 1-jétől a literenkénti 97,35 forintról 110,35 forintra emelkedne a gázolaj jövedéki adója. A kormány ezzel egyenlő mértékben megnöveli a fuvarozók által igénybe vehető kedvezmény mértékét.”
(Nemzetgazdasági Minisztérium)
2012. március (437 forint)
„Az árakat befolyásolja az áfa, a jövedéki adó és a világpiaci tendenciák. A jövedéki adó messze nem a legkiemelkedőbb az EU-ban.”
(Giró-Szász András kormányszóvivő)
(Kormányon már a Fidesz is belenyugszik a folyamatokba, a jövedéki adót pedig csak a legmagasabbhoz mérik.)
2016. május (332 forint)
„A benyújtott adócsomag csökkenti a közterheket. Az üzemanyagok jövedéki adóját a kőolaj világpiaci árához kötnék; az ebből származó bevételt az utak – elsősorban az alsórendű utak – felújítására költenék.”
(Nemzetgazdasági Minisztérium)
(Varga Mihály példája az ellenzékből általa még bírált, adócsökkentésként megfogalmazott adóemelésről.)
J.P.