A Forbes-on olvashatók Balogh Petya, szoftverfejlesztő, üzletember, a NNG navigációsszoftver-gyártó cég alapítójának gondolatai, amivel nehéz vitatkozni.

-Amikor egy jó ötlettel, némi szerencsével és kitartó munkával akár én is nyerhettem volna közbeszerzésen 338,000,000,000 forintot 6 kilométer vasúti pálya felújítására. Vagy nászajándékba. Ahogy tetszik. A mi közös nászajándékunk ez, csodás gesztus, ahogy minden magyar, minden gyerek, felnőtt és nyugdíjas beszállt 34 ezer forinttal az év menyasszonytáncába. És bár a büszke vőlegény egy pillanatra úgy tűnt, hogy lecsúszott a legértékesebb családi cégek Forbes-listájának éléről, végül országos összefogással, három héten belül sikerült ezt a csúfságot korrigálni.
„Az évszázad túlárazott fejlesztése”
A neves üzletember arra a hírre reagált, miszerint a Várkonyi Andreával hétvégén házasságot kötő Mészáros Lőrinc egy 338 milliárd forintos vasútfelújítási tendert nyert. A sokak által csak Orbán Viktor strómanjának tartott Mészáros érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. ugyanis kilométerenként 56 milliárd forintból újíthatja fel a szóban forgó vasúti szakaszt.
A G7 gazdasági portál írt róla, hogy a közlekedési szakemberek sem akartak hinni a fülüknek, amikor a Kelenföld és Ferencváros pályaudvar közötti vasúti vágányok bővítését tartalmazó projektre szánt gigantikus összeget meghallották.
A nyertes ajánlat olyannyira túlzónak tűnik, hogy egy nagyságrenddel alacsonyabb lehet a munkák valós értéke:
a téma érzékenysége miatt név nélkül nyilatkozó szakértők úgy gondolták, egy ilyen munka ára valahol 30-50 milliárd forint lehet legfeljebb.
Vitézy Dávid, a projektet vezető Budapesti Fejlesztési Központ Zrt. ügyvezetője korábban közösségi oldalán a Déli Körvasút fejlesztését az évszázad beruházásaként írta le. Könnyen lehet azonban, hogy később – bár erős a verseny – inkább az évszázad túlárazott fejlesztéseként fogunk emlékezni rá.
Bécsi főpályaudvar is kijött ennyiből
Európa egyik legnagyobb városi vasúti fejlesztésének számított, hogy Bécsben 2015-re elkészült az új főpályaudvar – csupán öt évvel a 2010-es munkakezdés után. A Wien Hauptbahnhof projekt keretében 970 millió eurót költöttek a vasútállomásra és a kapcsolódó vasúti infrastruktúrára, ami a cikk írásakor jellemző árfolyamon 340 milliárd forint.
Ezért az összegért 50 hektáron építkeztek, 100 kilométer új vasúti sínt fektettek le, 8 kilométer új zajvédő falat építettek, 12 vágányon tudnak a személyvonatok közlekedni, és négy autószállító vonati peron is létesült. Megépült továbbá egy 100 üzletes bevásárlóközpont, egy 630 autós mélygarázs, egy 11 állásos buszpályaudvar.
A témával részletesen az RTL Híradó is foglalkozott: