Távozik a Lear, 500 munkahely szűnik meg

Bezárja gyöngyösi gyárát az Lear Corporation Hungary Kft. – írja a napi.hu.

Az amerikai cég az autóiparban érdekelt, győri és móri telephelyükön üléseket illetve huzatot gyártanak, a gödöllői üzemben (csakúgy, mint eddig Gyöngyösön) gépkocsikban használt kábelkorbácsokat készítenek.

Drasztikus lépését a multi a nyereségességi mutatókkal magyarázza, mint elmondták a megnövekedett munkaerőköltség mellett nem gazdaságos a gyártás, így azt Ukrajnába, Szerbiába és Romániába helyezi át.

A Lear volt a város legnagyobb adózója, mely hasonlóan a többi helyi vállalathoz eddig is munkaerőhiánnyal küzdött. Az utóbbi években egyre nagyobb problémát okoz mind megyei szinten, mind országosan az elvándorlás, mely rányomja bélyegét az alacsony hozzáadott értéket képviselő összeszerelő üzemek működésére. Számítások szerint az egymillióhoz közelít a külföldön dolgozók száma, ami a bérek emelkedésének, ezzel együtt a munkaerőpiac torzulásának legfőbb kiváltó oka.

 

3 thoughts on “Távozik a Lear, 500 munkahely szűnik meg

  • 2018-12-08 at 16:07
    Permalink

    AMI A HÍREKBŐL KIMARADT:
    “A cég szerint nem nyereséges továbbá az üzletág, mert nagy az élőmunka igénye.”

    “Az amerikai cég gödöllői egysége átvette volna a dolgozókat, de azok többsége nem akar az 50 kilométerre lévő üzemben dolgozni. Húsznál kicsivel több munkás vállalta csak az ingázást, a többiek az elbocsátás mellett döntöttek.”

    Nem tudom,hogy ezt miért nem lehet(ett) megosztani avagy közzétenni?
    NEM LESZEK EZZEL A VÉLEMÉNYEMMEL SE NÉPSZERŰBB, azonban ez is egy vélemény a város 29.412 lakosa véleményéből:
    Nem pártolom a multit – akinek a nevét novemberben még ki sem lehetett ejteni mint olyan céget,mely elmegy a városból – azonban (szubjektíven) úgy tapasztalom miszerint nagyon sok ember van aki naponta oda-vissza nem 50-50 km-t utazik hanem ennek a dupláját is.Ez az 50 km-s határ kb. Gyöngyös-Budapest távolság fele.
    Elég ha reggel-délután megnézik/tapasztalják azt;miszerint akár Gyöngyös-Buszpályaudvar – akár Gyöngyös Toronyház megállóhelyeken milyen sokan szállnak fel a távolsági járatokra…
    Nekem az jött/jön le az “egész” cikkből/közleményből miszerint 20 ember akart tovább dolgozni a Cégnél-, 480 ember nem akart tovább dolgozni a cégnél.Akár pro/kontra biztos meg van/volt erre a magyarázatuk.
    Befejezésül:Gyöngyös Városa a legnagyobb adóalanyát veszíti el, amelynek nyilvánvalóan erős negatív hatása lesz a 2019-s városi költségvetésre.A kieső adót más forrásoktól el kell venni, a város működő képessége fenntartásához – ami nyilvánvalóan a Város Vezetése valamint Képviselő Testülete által megfogalmazott cél.
    Szerintem most azután “lehet hozni” a kapcsolati tőke annyit emlegetett erejével villogók által a médiában hangoztatott beruházó cégeket a gyakorlatban/konkrétan.
    Sajnos az az (egyik) baj,hogy a LEAR Kft adója a 2019-s költségvetésből hiányzik,míg akik idetelepülnek a legkorábban 2020/21-ben jelentenek adóbevételt a városnak.
    Amennyiben jól tudom a médiából a város hiába kérte azt a Kormánytól,hogy az un. szolidaritási adót az “új” helyzet figyelembe vételével róják ki a városra (mert megbízható költségvetésű/adóforrású a város)ami egy kategóriával kevesebb Nagy Kasszába Elvont Összeg lenne – nem kaptunk erre kivételes -a jogszabállyal ellenkező -lehetőséget.Így a városnak ezt a 2018-s Adóbevétele alapján kell fizetnie – amiben nagy szerepe volt az akkor még aktív Kft-nek.
    Befejezésül: nyilvánvaló (számomra),hogy szem előtt tartva a 2019-s Önkormányzati Választásokat -azon annak a politikai személynek/pártnak van a legnagyobb esélye a győzelemre, amelyik a legtöbb és legnagyobb befektetőt/ket hozza prompt a városnak. Semelyik párt/frakció nem volt idáig olyan”szegény”,hogy ne ígérjen, azonban 2019.01.01-el “eljött az igazság pillanata”.
    Minden(ki) gyakorlatban elszámoltatható lesz; mit hozott/tett/tesz a város érdekében a jelenlegi (politikai) funkciójában,beosztásában,munkájában.

    Reply
  • 2018-12-09 at 15:24
    Permalink

    Borsi Miklós az valóban igaz, hogy Gyöngyöstől Gödöllő csupán 50km. Viszont a gyöngyösi Learben nem csupán gyöngyösiek dolgoztak. Sőt. Sokan Gyöngyösre is 50-60km-ről jártak dolgozni (pl. Heves, Boconád stb.). Ehez pluszba jön még 50-60 km. Oda vissza 3-4óra buszozás. 8 vagy 12 óra munka. Haza az ember szó szerint csak aludni járna.

    Reply
    • 2018-12-09 at 21:21
      Permalink

      Kedves Mónika!Azért ma már”enyhébb és kevesebb”dolgozót mondott a Cég Szakszervezeti Elnöke Erberszkorn Tamás interjújában.
      Azt hiszem,hogy félreérthetően fogalmaztam;
      1./Ha egy másik hírportál (nem akartam nevesíteni,de most megteszem; napi.hu., 24.hu., index.hu., és még kitudja hány hírportál által átvett cikket idéz) akkor “illik” azt szóról-szóra megtenni-pláne azért mert az egyik hírportál még a felkomfban is szerepel.
      Ez volt amit én idézőjelben hozzátettem – talán az igazság kedvéért és szintén talán megelőzve egy helyreigazítási pert.
      2./Én tisztelem azokat akik a munkájukért/munkájuk érdekében avagy azért mert dolgozni akarnak- naponta sok km-t és több órát utaznak.Ezért mertem a Gyöngyös-Bp-Gyöngyös ingázást említeni, mint utazási tapasztalatot.Nem volt ezzel semmi más célom.Azért az is hozzátartozik az igazsághoz,hogy Bp-n átjutni pl. Csepelről-Budafokról stb. tapasztalataim szerint szintén min. 1 óra oda-vissza…(Én még ezért nem hallottam zúgolódni dolgozókat – kivéve persze az útfelbontásokat)
      3./Lehet támadni a véleményemért-ami nyilvánvalóan egyedi/saját/szubjektív- azonban nem változtat a lényegen:finomítva a Kft-ből elbocsátott dolgozók többsége nem vállalta a munkát a 50 km-re levő Gödöllői Gyárban.Ebbe mindenki saját érzései, avagy pártpreferenciája szerint azt magyaráz bele pro/kontra amit személyesen akar.
      4./Nekem nagyon rossz és szelektív a memóriám – azonban rémlenek mindhárom párttól olyan ígéretek/nyilatkozatok(amikor még említeni sem volt szabad a Lear-t),hogy melyik képviselő(jelölt) avagy jelölő pártja mennyi/milyen sok céget fog hozni a városba/a városnak.Igaz ezek mindegyike április 08-i választás előtti ígéreteknek rémlenek.Ezeknek a cégeknek – akik ki tudja miért, az adott párt képviselőjével tárgyaltak,egyeztettek – lehet,hogy csak én nem látom a nyomát(talán 1 kivétellel).Így azután 2018-ban nem kezdtek el termelni, amiből 2019-ben már élesre járatva dolgozzanak és mint ilyen; adózzanak ezért Gyöngyös Városának.Ebből adódik azután, hogy a elmenő Kft. olyan nagy adóbevétel kiesést okoz, amelynek részleteit talán csak az ezzel konkrétan foglalkozók ismerik – azonban a helyi médiában elhangzottak alapján”akár”mérlegelni kell a Párt-Frakciók Gyöngyösre fordítandó keretösszegének nyilvánvalóan szükséges teljes elvonását s ezt”akár”ki kell egészíteni az egyéni területi képviselők VK-ra fordítandó keretösszegének nyilvánvalóan szükséges teljes elvonását.A “bölcs” Képviselő-Testület majd eldönti, hogy miként alakítja/tervezi a 2019-s Városi Költségvetést amelynek nyilvánvalóan 3 párti konszenzuson kell alapulnia.
      Nekem nagyon nem tetszett pl. 2018-ban a különböző Testületi Döntések (formális-informális-rendkívüli) Ülések után végrehajtott s egyszerű városlakó által követhetetlen átcsoportosítások végrehajtása/melyeket bizony több esetben vissza kellett csoportosítani.
      Szubjektíven ilyen volt pl. a szociális étkezésre fordítható összeg (20-35 %) csökkentése miatti 20-35 %-s térítési díj emelése – amit a Grémiumnak meg “kellett” szavaznia mondjuk az un.”járdakeret” érdekében és amit azután – honnan/honnan nem megtalált/feltalált pénz miatt- sikerült 2 hónappal később” méltányosságból” visszacsökkenteni az ellátásból részesülők kb. 1/3-nak ilyen irányú kérelme alapján.
      Szintén szubjektíven – kisebb mértékben – ilyen volt, amikor a Grémium a Játszóterek karbantartására/felújítására 2018-ra tervezett keretből átcsoportosított más célra, majd amikor kiderült;miszerint mégis kell – máshonnan bepótolt.
      Lehetne még folytatnom és nyilvánvalóan lehetne konkrétumokat is írni – amit azután persze lehet negligálni-ám semmi értelme.
      5./Az azért figyelmeztető jelnek tekintendő, ha a médiában a Város Vezetői lehetséges opcióként még a különböző – a városnak nem kötelező – elsősorban időseket-nyugdíjasokat-rászorulókat érintő kiadások csökkentését, avagy megszüntetését kommunikálták/kommunikálják.(ne zörög a haraszt).
      6./Figyelmeztető jelnek kell tekinteni a Város Vezetőinek olyan kommunikációját; miszerint vagy vissza kell adni a Kormánynak hosszú évek pályázati elbírálása után megítélt összeget – mert nincs keret annak a város költségvetéséből való “aktualizálásra”(most mér többe kerül a munka mint 2-3 évvel ezelőtt betervezve lett), vagy a fentebb említett”megszorításokat” kell alkalmaznia a Képviselő Testületnek.
      BEFEJEZÉSÜL:
      (nem megfeledkezve akár a világítás korszerűsítésére felvett 300 millió összeg 2-3 év alatt történő megtérüléséről(ám csak 2019-ben kezdődhet meg) és nem megfeledkezve a város fejlesztésére (legkisebb frakció által helytelenített)felvett 300 millió összegről sem.)
      Talán még azt is megéli a város, hogy a helyi tömegközlekedésre nem kell – évente növekvő – 80-90 milliót fordítani, a különböző menetrendi átszervezések és megszüntetések ellenére.Ehhez persze kellene ehhez központi és felső akarat “Országos Tömegközlekedési Koncepció”kialakítására.
      Így, visszatérve a Lear kft-re, a város legnagyobb adózója megy el és ez negatívan befolyásolja a város lehetőségeit/képességeit.
      A megszűnő munkahelyek miatt – kb. 450-480 – pedig (szubjektíven és szerintem) a munkavállalók gondjai súlyosbodnak,gyakorlatilag előre megjósolhatóan.
      A fentiek miatt írtam – célozva arra,hogy a biztost az bizonytalanért elhagyni nagy kockázat s itt a “biztos” munkahely alatta Lear Kft. Gödöllői Üzemegységét értettem.
      Ne legyen igazam,de lesz olyan volt dolgozó – aki az ilyen irányú döntését”finoman szólva”meg fogja bánni.
      A nagyon rossz és szelektív memóriám szerint már voltak/vannak olyan megnyilvánulások miszerint Gyöngyös és vonzáskörzetében nincsenek olyan munkahely ahol ilyen nagyságrendben foglalkoztatni tudnák a leszámoló dolgozókat.
      Ezáltal bizony kezdődni fog az ingázás – kinek mennyi naponta – ekkor lehet még jól jönne a Lear Kft 8 – 12 órás gödöllői munkalehetősége (ami valóban nagyon sok) s ekkor valóban a családdal/hozzátartozóval nem lehet hét közben találkozni – azonban ekkor van ennek a családnak/hozzátartozónak több/kevesebb szociális biztonsága a dolgozó által kapott munkabér következtében.
      Mindez természetesen az én személyes/szubjektív véleményem – lehet támadni/elítélni/helyesbíteni – kinek-kinek ilyen irányú ingere szerint – azonban, ha valamiről nem beszélünk(pláne ha az már gyakorlatilag megtörtént) akkor az még volt/van a maga pozitív/negatív azonnali- rövid távú – hosszú távú hatásával együtt.
      Elnézést kérek,ha valakit személyében – akaratlanul – megsértettem,megbántottam – a véleményem egy a város 29.412 lakosa véleményéből(aminek azért több mint 1/3-a idős/szép korú és 1/4-e még életkora/tanulmányai miatt inaktív ).
      Ui.:Külön elnézést kérek a Város Vezetőitől és a Képviselő-Testület tagjaitól az általam kéretlen példálózás miatt.
      Gyöngyös.2018.12.09. Üdvözlettel: Borsi Miklós

      Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.