Fogyasztók világnapja – 35 éve a tudatos fogyasztókért

Március 15-én – nemzeti ünnepünk mellett – a fogyasztók világnapját is ünnepelhetjük. Miről is szól ez a nap? A fogyasztói jogok védelmét első alkalommal John F. Kennedy amerikai elnök fogalmazta meg nyilvánosan 1962. március 15-én, melynek tiszteletére azóta ezen a napon tartják a fogyasztók világnapját.

A fogyasztóvédelmi világnapot 1983 óta ünneplik világszerte. John F. Kennedy amerikai elnök 1962. március 15-én hirdetett ki egy történelmi nyilatkozatot, melyben a négy alapvető fogyasztói jogot (jog a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez) foglalt össze. Ez volt tehát az első olyan alkalom, hogy bármely politikus ilyen alapelveket fogalmazott meg a fogyasztók védelmével kapcsolatban. Az évek során ezek száma nyolcra növekedett (meghallgatás, kártérítés, oktatás, egészséges környezet), ezek alapján alakította ki működését a Fogyasztóvédelmi Világszervezet, illetve az egyes országok saját fogyasztóvédelmi hivatalai is.

A mai világban nem könnyű dolog fogyasztónak lenni. Nagyszüleink, szüleink a vásárlás során még szűk választékkal szembesülhettek. Döntéseik egyszerűbbek voltak, hiszen mindösszesen egy vagy két termék volt a polcokon.

Manapság a vásárlók olyan választékkel szembesülnek, hogy a megalapozott vásárlás elkerülhetetlen feltétele a tudatosság. Nem mindegy ugyanis, hogy ugyanazt a terméket esetleg máshol olcsóbban vehetjük meg, de mérlegelni kell a minőséget és a jótállási-szavatossági feltételeket is.

A kiszolgáltatott helyzetű fogyasztónak mára már kormányzati szintű döntések, hatósági fellépés, civil fogyasztóvédelmi szervezetek sokasága biztosítja azt, hogy a lehető legkevesebb érdeksérelem érje. Ennek ellenére a fogyasztóknak arra kellene törekedniük, hogy előre felkészülten, tudatosan járjanak el vásárlás előtt, közben és utána.

A klasszikus fogyasztóvédelem szerint tudatos vásárló az, aki nem hagyja, hogy átverjék. Aki tisztában van fogyasztói jogaival, és él is velük. Aki tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről, a kapcsolódó szolgáltatásokról, és a legjobb ajánlatot választja ki.

A tudatos vásárlás azonban többet kell, hogy jelentsen ezeknél. Fontos, hogy környezetileg is tudatosak legyünk, ami azt jelenti, hogy saját magunkon túl másokra is tekintettel vagyunk. A tudatos vásárló olyan fogyasztói döntéseket próbál hozni, amelyekkel nem csak ő jár jól, hanem a világ is.

Alább felsoroltuk a tudatos vásárló 12 pontját. Tegyünk egy próbát, és nézzük meg, alkalmazható-e ez a mi életünkben:

1. Az állattartás jobban hozzájárul a klímaváltozáshoz, mint a közlekedés. Egyél kevesebb húst és tejterméket. A klíma és az egészséged is meghálálja.

2. Egyél több, a környékről származó zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszert. Így a helyi gazdaságot támogatod, és a szállítással járó környezetterhelés is csökken.

3. Igyál csapvizet. A legtöbb helyen tökéletes, nem kell csomagolni és kamionnal szállítani. Olcsóbb is.

4. Szigetelj. A legtöbb energiát fűtésre használjuk.

5. Kapcsold ki, vedd lejjebb a légkondit. Vedd lejjebb a fűtést.

6. Kerüld a vegyszereket: válaszd a bioélelmiszert, a friss élelmiszert, a minősített bio- és natúr kozmetikumokat és tisztítószereket, a vegyszeres kezelés nélküli ruhákat, bútorokat, házakat.

7. Járj többet gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel. Így többet mozogsz és kevesebbet füstöl(ög)sz.

8. Nyaralj itthon. Fogadjunk, hogy még egy csomó jó helyen nem voltál.

9. Tartós, hosszú élettartamú, javítható tárgyakat vásárolj. És előtte mindig kérdezd meg magadtól: biztos kell ez?
10. Ha elromlott: javíttasd.

11. Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Így tudsz majd tényleg ellenállni.

12. Nézz utána, milyen céghez kerül a pénzed, jó vagy rossz vállalatok működését támogatod. (Hogyan bánnak az alkalmazottakkal, az állatokkal, környezetbarát-e a működésük, etikus-e a marketingjük stb.)

+1: Nem kell mindent egyszerre. Kis lépésenként alakítsd át az életmódod. Kezd a legvonzóbb, legérdekesebb vagy legkönnyebb dologgal, de ne ragadj le ezeknél! Sose veszítsd szem elől: a fogyasztás nem boldogít.

Forrás: www.aszhirportal.hu Kiss Beatrix, Pénzügyi Tudatosság Projekt

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.