Fenntartható közlekedés kellene Egerben

A fenntartható mobilitás érdekében készült terv Egerben, sok a javaslat, de a szakemberek szerint egy beruházással kihúzható lenne sok probléma méregfoga.

A megyeszékhely fenntartható városi mobilitási tervével ismerkedtek és azt véleményezték a napokban a Közlekedési Klub tagjai. A városi közgyűléssel is ismertetett tervet Gertheis Antal, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője mutatta be a szakembereknek. Elmondta, az urbanizáció, a torlódások, balesetek, légszennyezés miatt Európa-­szerte meg kell újulnia a közlekedéstervezés szemléletének és módszereinek, figyelembe kell venni a jó példákat, de a helyi igényeket és bevált gyakorlatokat is. A közlekedésben integrációra, helyes problémafeltárásra, az érintettek bevonására van szükség.

Első körben helyzetfeltárást végeztek és célokat tűztek ki, véleményeket gyűjtöttek. A hibák közt szerepel a vasúti és autóbuszos kapcsolatok, helyi járatok állapota, néhol gyenge szolgáltatása, a zsúfolt buszpályaudvar. A közúti közlekedésben a 25-ös út nagy forgalma, a lámpák korlátozott összehangoltsága, a kevés belvárosi parkolóhely, a gyenge közlekedési kultúra a probléma. A déli iparterületen sem járda, sem bicikliút nincs.

A legnagyobb vitát a keleti és a nyugati elkerülő utak tervei váltották ki. A nyugatira két változat készült, egyik távolabb menne a várostól, a másik közel, a jelenlegi földutakon. Utóbbit nem is tárták a városatyák elé. A keletire is több elképzelés van, vagy a Tescóig, vagy Felnémeten túlig tartana. Időben a nyugati, távolságban és közgazdasági hasznát tekintve a keleti a jobb.

A 25-ös út nagy forgalma, a lámpák korlátozott összehangoltsága is egy gyakran emlegetett probléma Fotó: Huszár Márk

Az egri közlekedési szakemberek szerint ötven éve is szükség lett volna a keleti útra, minél közelebb a városhoz. Ez a beruházás sok olyan intézkedést feleslegessé tenne, amelyet most égetően szükségesnek tartanak az itt élők. A tervezett intézkedések, balra kanyarodó sávok, egyirányúsítások rövid távon hozhatnak néhány százalékos kapacitásnövekedést, de egyre többen akarnak autózni, s néhány év alatt a nyereség elolvad. Szóvá tették, hogy Egernek még most sincs jövőképe a közlekedést illetően, az utóbbi évtizedek nagyobb fejlesztése a szükséges K2, a kritizált parkolóház és a kihasználatlan, patakban vezetett kerékpárút volt. A beruházások ad hoc jellegűek, nincs cél, amelyet akár pályázat nélkül is megvaló­sítanának.

Példaként említették, hogy a belvárost kiürítenék, miközben parkolót építettek, kórházat fejlesztettek. A parkolási díjak magasak, nincs tömegközlekedés a kórházhoz, az évtizedek óta fejlesztett Almagyardombhoz és az egyetem Leányka úti épületeihez. A vasútállomás a K2-nél is lehetne.

Tartani lehet attól, hogy az M25-nek és Szilvásváradnak köszönhetően még nagyobb forgalom zúdul a városra, s Egerbe egyébként is több turistát várnának. A nyugati elkerülő nem jó megoldás, a Felnémetet is kikerülő keleti viszont (zajvédő fallal, akár föld alá vezetve) szükséges, hiszen az északi városrész és falvak irányából sokan járnak a déli iparterületre. A forgalomszámlálásból hiányoznak azok a kamionok, amelyek kora hajnalban szelik át a várost. Az elkerülő úttal enyhülne a Sas út, a 25-ös főút problémája, segítené a Bervában, vagy az üres északi ipari parkban megtelepedő cégeket. Ha ez megvalósul, lehet biciklizni is a városban és zöldfelületet növelni. Ma kell lépni ahhoz, hogy tíz év múlva legyen belőle valami, összegezték a szakemberek.

Nyolcvan projektet javasoltak
Összesen hat stratégiai célt, s körülbelül nyolcvan konkrét projektet fogalmaztak meg a tervben, érintve a vasutat, gyorsforgalmi utat, elkerülő utat, forgalomirányítást, gyalogos-, kerékpáros, közösségi közlekedést. Rendeznék az iskolák és óvodák környékét, munkahelyi, iskolai mobilitási terveket készíttetnének, alacsony emissziós zónát alakítanának a belvárosból, javasolták a turistafogalom környezetbarát kiszolgálását, a nagy rendezvények közlekedési igényeinek teljesítését. Továbbá a kerékpáros-hálózat erősítését, biciklitárolók kihelyezését, jobb utastájékoztatást, az alternatív hajtású járművek terjedésének segítését, biztonságosabb gyalogátkelőket, biztonságos közlekedésre nevelést, helyi útfelújításokat. Ezeket súlyozták, előre kerültek az alacsony költségű és kockázatú projektek, valamint a már előkészített, forrással rendelkező beruházások.

Forrás: www.heol.hu

Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Close