Egerben is egy helyre kerül a vasútállomás és a távolsági autóbuszok megállója, hogy segítse a gyors átszállást. Ugyanakkor a jelenlegi, belvárosi buszpályaudvar is megmarad, csökkentett funkciókkal.
Együttműködési megállapodást kötött a napokban Eger városával a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) az intermodális közlekedési csomópont kialakítására. A megállapodás értelmében megkezdődött a fejlesztés előkészítése. Első lépésként még ebben a hónapban megjelenik az engedélyes és kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzés. Jövő év végére a végleges tervek is elkészülhetnek, és 2019-ben elindulhatnak az engedélyezési eljárások. A kivitelezés 2020-ban veheti kezdetét, és 2022-ben zárulhat le.
Az Egerbe tervezett intermodális csomópontnak elsősorban azt a problémát kell orvosolnia, hogy a buszpályaudvar a belvárosban, a vasútállomás pedig a város peremén helyezkedik el, a kettő közt meglehetősen nehéz az átjárás. A jelenlegi elképzelések szerint és a korábbi megvalósíthatósági tanulmányoknak megfelelően a vasút a helyén marad.
A cél az, hogy a közösségi közlekedésben a vasútállomás legyen az első számú közlekedési csomópont a városban. Ez azt feltételezi, hogy bizonyos funkciókat, szolgáltatási elemeket és átszállási pontokat átcsoportosítanak majd a vasútállomáshoz, míg másokat továbbra is a jelenlegi autóbusz-végállomáson észszerű megtartani.
A magyar vasúti hálózat sajátossága, hogy a megállók, pályaudvarok a települési központtól távol épültek. Ennek csak látszólag mond ellent, hogy például Budapesten a nagy fejpályaudvarok a város belsejében helyezkednek el. Mindez csupán annak következménye, hogy az eltelt 130-140 évben a város túlterjeszkedett ezeken a helyszíneken, másutt a vasútállomás továbbra is kívül esik a forgalmas központokon.
Ez azért alakult így, mert a vasútvonalak létesítésekor az első számú szempont az áruszállítás volt, amely üzletileg fenntarthatóvá tette a vasútüzemet. Egerben a város déli peremén található a vasútállomás, míg a buszpályaudvar az északra eső hegyvidéki településekről gyűjti össze az ingázókat. A két funkciót nem lehet egy földrajzi helyen egyesíteni anélkül, hogy ne sérülne valamelyik.
A NIF jelenleg összesen hét intermodális közlekedési csomópont kialakításán dolgozik beruházóként. Kaposvár és Debrecen esetében már előrehaladottabb állapotban van a projekt, míg Egerhez hasonlóan Nyíregyháza, Tatabánya, Székesfehérvár és Miskolc esetében az előkészítés zajlik.
Forrás: www.magyaridok.hu